Walther von der Vogelwiede

 

Där under linden

bort på ängen

kanske ni finner en säng för två.

Försök och finn den!

I den sängen bröt vi blomster och strå.

Intill skogen i en dal,

Tandaradej!

söng så skönt en näktergal


När jag i hagen

kom på stigen,

var han redan där min vän.

I famn blev jag tagen,

sannerligen,

så att jag känner mig salig än.

Kysste han mig? O heliga fru!

Se, vad min mun är röd ännu!


Av blomster en matta

han brett på ängen

till vilobädd så ljuvelig.

I mjugg måste skratta

åt den sängen

envar som kom på samma stig.

Lätt på rosorna man såg,

Tandaradej!

platsen där mitt huvud låg.

 

Fick någon höra 

vad som hann hända, 

Gud, vad jag skulle skämmas då!

Vad han fick göra

ingen enda 

någonsin får veta utom vi två,

och en liten fågel till, 

Tandaradej!

som jag hoppas tiger still.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0